Motorn

Plym-åttorna var från början utrustade med en rak åttacylindrig Gray Marine på 130 hk.
Carl Plym hade räknat med att båtarna skulle göra omkring 30 knop. Nu blev det max 24. Efter mycket funderande bestämde vi oss för att försöka hitta en rak bensinmotor och helst då en åtta på minst 200 hk. Vi ville också ha en motor som gick att lita på. Den fick heller inte vara längre än originalmotorn. Efter en hel del letande fick vi kännedom om att Peter Gavel i Torshälla kanske hade en eller flera raka åttacylindriga Rolls Royce-motorer. Han hade kvar en åtta som var till salu. En profilritning på motorn lagd över båtens konstruktionsritning visade dock att motorn var för hög och att oljetråget var för djupt. Vi kände dock att motorn skulle platsa i båten så vi började fundera över möjliga lösningar på modifiering.

Framifrån, modifierad Framifrån, modifierad
Förgasarsidan efter modifiering Förgasarsidan efter modifiering
Förgasarsidan före modifiering Förgasarsidan före modifiering

Ett backslag av typ twin disc med utgående axeln nedvinklad 10 grader skulle lösa problemet med längden och till viss del även höjden. Oljetråget gick att modifiera enligt våra önskemål, och tillsammans med en sänkning av förgasaren skulle motorn gå att få in i båten. Vi köpte motorn och senare även ett backslag. Motor och backslag står i vårt garage i väntan på att marinkonverteras. När motorpaketet är komplett skall det målas svart som det anstår en Rolls Royce-motor. Vi räknar med att kunna göra en första provinpassning under sommaren 2009.

Augusti 2010

Provmontage av backslag och modifierad svänghjulskåpa Provmontage av backslag och modifierad svänghjulskåpa
Provmontage av backslag och modifierad svänghjulskåpa Provmontage av backslag och modifierad svänghjulskåpa

Lyssna på när motorn startas

Tomgång

Varvar upp

Januari 2015

Äntligen dags att lyfta i motorn. Äntligen dags att lyfta i motorn.
Kommer den att gå ner? Kommer den att gå ner?
Det gick, men det blir trångt. Det gick, men det blir trångt.